Vilka värden utmärker ett bra företag?
I mitten av mars delas utmärkelsen Sveriges Bästa Företag ut, en utmärkelse som anstiftats av Schibsted med syftet att skapa mer medvetna företag och konsumenter genom att berätta historierna bakom de stora favoriterna och ta reda på vilka mjuka värden, bortom de produkter och tjänster man säljer, som skapar de bästa framgångskoncepten.
I en rikstäckande undersökning har 10 000 personer tillfrågats om vilka tre företag de föredrar framför andra som erbjuder liknande varor och tjänster, och resultatet av den undersökningen slås sedan samman med andra mer djupgående konsumentundersökningar för att till slut sålla fram vinnaren: Sveriges bästa företag.
Efter att första delen av undersökningen nu är sammanställd bjuder resultaten på överraskningar: bland de 10 högst ansedda företagen återfinns giganter som Apple (4:e plats) och Volvo (6:e plats), med marknadsföringsbudgetar som vida överstiger den totala omsättningen hos företag som Kahls The & Kaffehandel (9:e plats) och Naturkompaniet (8:e plats). På första plats ligger likaså Saltå Kvarn, som genom att låta hållbarhetsaspekter på en bas av ekologiska och biodynamiska livsmedel genomsyra hela verksamheten, lyckats med konststycket att utveckla ett starkt varumärke utan i princip någon marknadsföring alls.
Gemensamt för de 10 högst ansedda företagen är att samtliga är förhållandevis dyrare än sina branschkonkurrenter, vilket pekar på det faktum att konsumenter i Sverige är villiga att betala mer för högre kvalitet och ett bättre hållbarhetsarbete. Att de förhållandevis mindre företagen på listan – Kahls, Naturkompaniet och Saltå Kvarn – trots minimal marknadsföring lyckas bättre än några av världens största företag visar också på att konsumenter i slutändan vet att premiera produktens inneboende kvalitet snarare än hur den marknadsförs.
Att utmärkelsen som Sveriges Bästa Företag därmed skulle gå till ett sådant mindre, kvalitets- och hållbarhetsbetonat företag inger hopp om framtiden där just företagens produkttillverkning är en nyckel till att hantera allt från hot om klimatförändringar och miljöförstöring till social hållbarhet och ekonomisk tillväxt.
Den slutgiltiga vinnaren av utmärkelsen Sveriges Bästa Företag utses den 17:e mars.
Här kan du läsa om Sveriges Bästa Företag och listan över de 10 bästa enligt konsumenterna.