Mataffärer för personer i ekonomisk utsatthet
Stockholms Stadsmissions satsning Matmissionen är butiker där den som lever i ekonomisk utsatthet av olika skäl – försörjningsstöd, låg pension, dagersättning från Migrationsverket eller liknande – kan handla mat till en tredjedel av priset jämfört med en vanlig mataffär. Samtidigt blir det här ett sätt att minska matsvinnet. Hittills finns två butiker i Stockholmsområdet. Vi har pratat med Johan Rindevall som är verksamhetschef på Matcentralen – Stadsmissionens verksamhetsområde för mat.
– Det började med att vi på Stockholms Stadsmission fick förfrågningar om att ta emot livsmedelsdonationer. Vi insåg att vi behövde hitta ett säkert sätt att kunna ta emot större mängder mat och se till att den kom till användning. I samband med den här insikten såg Axfood att det blev mycket svinn hos dem, mycket duglig mat som gick i soporna. Från två olika håll letade vi lösningar och hittade modellen social supermarket, säger Johan Rindevall.
Social supermarkets har funnits länge i andra länder, däribland Österrike, Frankrike och Schweiz. Det är helt enkelt ett sätt att erbjuda kraftigt prisreducerad mat till den som har det svårt ekonomiskt. Genom att livsmedelsbolag skänker mat – som inte är gammal men som av andra skäl inte kan säljas i en vanlig butik – kan man erbjuda livsmedel till en tredjedel av ordinarie pris. Samtidigt blir det här ett sätt att låta människor arbetsträna i butikerna och närma sig arbetsmarknaden.
– Grundtanken är alla människors rätt till tre mål mat om dagen och att ha ett hållbart tänk och minska matsvinnet. Modellen är att man kan ansöka årligen om att bli medlem hos oss om man har en månadsinkomst som understiger 8700 kronor efter skatt. Vem som helst kan handla maten men den som är medlem får lägre priser. Om du eller jag handlar är det inte mycket billigare än på Willys men som medlem kostar ett paket grillkorv kanske tre kronor i stället för tio.
Utbudet varierar från dag till dag
När den första Matmissionen öppnade i december 2015 hade man satt upp ett mål om att 200 ton livsmedel per år skulle passera genom butiken. Nu finns två butiker, en i Järfälla (den ursprungliga butiken i Rågsved brann ner) och en i Hägersten, butiken i Järfälla ligger på ungefär 30 ton per månad.
– Vi har fått ett gott mottagande från alla håll. De flesta inser vilken otrolig idé det här är, både för våra medlemmar och för miljön. Besökarna blir ofta överraskade över hur mycket livsmedel vi ändå erbjuder och hur få som har kort datum. Antalet medlemmar har också överträffat alla förväntningar – men är också en bekräftelse på att allt för många lever i en ekonomisk utsatthet i Stockholm idag. I nuläget har vi delat ut över 3000 medlemskap, berättar Johan Rindevall.
I en vanlig mataffär förväntar man sig att allt ska finnas. På Matmissionen utgår man i stället från vad man får till skänks. Ofta finns ett grundutbud av bröd, frukt, grönt och färskvaror, men annars kan det variera från besök till besök. Johan Rindevall berättar att det de hämtar dagligen ofta tar slut samma dag.
– Det kan variera från dag till dag. Vi säljer bara sådant som är fullt funktionellt men som skulle ha slängts om det inte hamnade här. Idag har vi ett tiotal butiker kopplade till Axfood som vi hämtar varor hos dagligen, och utöver det ungefär 20 donerande företag som levererar mat till oss. Många vill vara med och bidra. Vi har bröd, frukt och grönt och färsksortiment varje dag. Det finns också torrsortiment och chark men där kan utbudet variera mer. Vi eftersträvar därför inte att vara en fullsortimentbutik utan mer en kompletteringsbutik, säger han.
Fräscht utbud
Varorna som kommer in kan alltså ha rensats bort från vanliga butiker av lite olika skäl. Ibland kan det vara att en burk har ramlat ut ur ett tråg och därför kan inte hela tråget levereras till en vanlig matbutik. Andra gånger byter företag förpackningsdesign och då vill ingen vanlig matbutik köpa in den gamla designen. Då tar Matmissionen in dem.
– Frukostflingor är ett exempel på en sådan vara som en livsmedelsbutik inte vill datumkolla för ofta. Har leverantören ett parti som går ut om tre månader kan det vara svårt att sälja till butik och då kan vi få in och sälja det. En fördom är att maten hos oss ska vara sämre men så är det inte, förklarar Johan Rindevall.
Framtiden och andra matprojekt
Matmissionen har precis ingått ett treårigt avtal med Axfood, som alltså är medgrundare, och har nu satt ett mål om ytterligare tre butiker över en treårsperiod – där Hägersten var den första. Matcentralen på Stockholms Stadsmission har också en grossistverksamhet som förser sociala verksamheter i Stockholm med mat som lagas och serveras till olika grupper.
– En målsättning med det var att minska kostnaderna för de verksamheterna. Det vi inte hade räknat med, men som blev en positiv bieffekt, är att de har kunnat höja kvaliteten på maten och laga mer ekologiskt. Det ekonomiska utrymmet verksamheterna har medfört har de kunnat använda till att köpa sådant de inte hade råd med innan, säger Johan.
Under hösten planerar Stockholms Stadsmission också att utveckla någon form av förädlingsverksamhet. Matmissionen får ibland restaurangförpackningar som är stora och svåra att sälja i butik. Den här maten vill man ta vara på.
– Vi strävar hela tiden efter att ta fram nya modeller för att jobba med livsmedelsöverskott. En annan stor satsning är social franchise. Stockholms Stadsmission är Stockholmsbaserade men vi vill kunna hjälpa andra organisationer att öppna sociala mataffärer runtom i landet eftersom vi ser ett stort intresse för det, avslutar Johan.