Organic Sweden – organisationen som brinner för eko
Organic Sweden är en branschorganisation som jobbar för att försäljningen och exporten av ekologiska livsmedel ska öka. Deras filosofi är att det viktigaste är hur ett livsmedel produceras, inte var. Vi har pratat med verksamhetschef Charlotte Bladh André, nu när organisationen tar utvecklingen till nästa nivå.
– Vi är en organisation som riktar oss till alla aktörer på ekomarknaden. Vi vill verka för att fler ekologiska lantbruk och förädlingsföretag både ska växa här i Sverige och få tillgång till andra intressanta marknader med sina råvaror och produkter. Det tror vi också gör fler lantbruk intresserade av att lägga om till ekologiskt. Idag har vi hela livsmedelskedjan representerad bland Organic Swedens medlemmar och samlar även flera organisationer som jobbar mot samma mål, som KRAV och Ekologiska Lantbrukarna, säger hon.
Just nu genomgår organisationen en förändring. Helt nyligen valdes Johan Ununger, VD på Saltå Kvarn, till ny ordförande. Charlotte Bladh André övergick till att bli verksamhetschef – en ny roll som organisationen tillsatt för att växla upp.
Idag importerar vi 60 procent av alla ekologiska livsmedel vi konsumerar i Sverige, även produkter som vi skulle kunna odla och producera själva. Där finns en potential att ta vara på för svenska producenter. Ett sätt att försöka uppmärksamma det är Organic Swedens arrangemang Ekologiska Framtidsdagen, berättar Charlotte.
– Ekologiska Framtidsdagen är ett konkret exempel på hur vi arbetar. Vi genomförde precis dagen tillsammans med Södertälje-projektet MatLust. I år hade vi temat ”Hållbara partnerskap i en hållbar livsmedelskedja” med fokus på hur samarbeten mellan handel och producenter, offentlig sektor och entreprenörer, mellan små och stora aktörer kan gynna alla parter. Genom att visa på goda exempel vill vi inspirera fler till att jobba med lösningar som fleråriga kontrakt, garanterade volymer, gemensam produktutveckling och andra typer av partnerskap som kan leda till trygghet och ekonomisk stabilitet och därmed lägga grund för både omställning och tillväxt.
Viktigt även med export
Charlotte berättar att de ibland får frågan om varför de verkar för ökad export när det ofta är brist på ekologiska råvaror i Sverige. Hon menar att det finns flera förklaringar till det, bland annat att det varierar vilka råvaror det är brist på.
– Ibland är det underskott på en viss råvara och ibland överskott på densamma. Det är en trygghet för producenter att kunna få avsättning för sina produkter även om den inhemska efterfrågan periodvis minskar. Det gör marknaden stabilare för producenterna. Dels önskar de flesta företag sälja så mycket som möjligt av sina produkter ¬– inte inom ett visst geografiskt område – utan till alla som har en efterfrågan. Det finns också flera exempel på svenska ekologiska produkter som har ett mycket högre marknadsvärde i andra länder. Svensk ekologisk mjölk i Hongkong är ett exempel.
Att Organic Sweden väljer att fokusera på just den ekologiska maten, snarare än att maten ska vara närproducerad har sin förklaring. De menar att det viktiga är hur maten produceras snarare än var den produceras.
– Jag tycker att begreppet ”närbesprutat” ger en tankeställare. Bara för att något är producerat nära är det inte självklart det vi vill ha. Organic Sweden verkar för att det svenska ekologiska lantbruket ska växa sig starkare. Samtidigt är det också viktigt att stödja ekologiska lantbrukare oavsett var i världen de befinner sig. Många grödor kan vi inte odla på våra breddgrader och då ska vi ju främja en hållbar produktion där kaffe, kakao, te, ris, bananer, annans och andra råvaror odlas som vi sedan importerar. Schyssta villkor för arbetarna ligger i det ekologiska konceptet och det stöder vi naturligtvis liksom övriga kriterier, säger Charlotte.
Ekologiskt borde vara det enda rimliga
Organic Sweden jobbar mycket medvetet och aktivt med sin kommunikation. Dels försöker de finnas på plats och medverka i seminarier och debatter, dels genom att sprida nyheter i sina egna kanaler. De skapar också event kring frågor de vill lyfta och tar fram material till politiker och beslutsfattare.
– Egentligen borde det inte alls vara svårt att få fler att tycka att eko är det enda rimliga. Det orimliga är ju en produktion som innebär att kemiska bekämpningsmedel används på maten vi ska äta, på åkrar och fält så att bin, humlor, fjärilar och andra viktiga pollinerare dör. Och på plantager på andra sidan planeten där lantbrukare blir sjuka när de arbetar med bananer och andra grödor vi importerar. Det orimliga är ju en produktion som använder stora mängder konstgödsel som utarmar våra jordar och en djurhållning som inte tar hänsyn till djurens naturliga behov. Det orimliga är produkter som får kallas ”functional food” när de endast består av en lång rad onödiga tillsatser. De ekologiska alternativen borde vara norm – det rimliga. Även om eko inte har svaret på allt och att det självklart alltid finns behov av utveckling även inom den ekologiska produktionen, säger Charlotte.
När det gäller den eko-boom det har pratats så mycket om förhåller sig Charlotte sval. Hon menar att det stämmer att försäljningen av ekologiskt har ökat kraftigt de senaste åren. Samtidigt påminner hon om att över 90 procent av allt vi äter och dricker i Sverige fortfarande är o-ekologiskt.
– Den ekologiska andelen är fortfarande liten och vi behöver agera utifrån den positionen snarare än att slå oss tillbaka och tänka att marknaden kommer att fortsätta växa oavsett vad vi gör. Det finns en risk att många tänker och tror att vi kan börja ägna uppmärksamhet åt annat. Men vi har mycket kvar att göra och därför ser jag verkligen fram emot att jobba vidare med Organic Sweden för att fortsätta verka för ökad försäljning så att ekologiska lantbruk och ekoföretag i Sverige kan växa, ta allt större marknadsandelar och därmed bidra till allt från mer hälsosamma produkter till ett mer hållbart lantbruk, avslutar Charlotte.