Saltå Kvarn mest hållbar… igen
Konsumenter fortsätter ranka Saltå Kvarn i topp när det gäller hållbarhet. För fjärde året i rad har företaget utsetts till Sveriges mest hållbara livsmedelsföretag. Detta enligt den årliga undersökningen Sustainable Brand Index.
I Sustainable Brand Index har ett riksrepresentativt urval av 11 000 konsumenter bedömt hur Sveriges 286 största företag i olika branscher presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Utgångspunkten för undersökningen är FN Global Compacts 10 principer om miljöansvar och socialt ansvarstagande.
– Att för fjärde året i rad rankas som livsmedelsbranschens mest hållbara varumärke är ett betyg på att långsiktigt arbete lönar sig i längden. Hela vår verksamhet genomsyras från grunden av dessa frågor och det är glädjande att det uppmärksammas och uppskattas på detta sätt av Sveriges befolkning, säger Susanne Skånberg som är marknads- och kommunikationschef på Saltå Kvarn.
Bland samtliga 286 företag från olika branscher som inkluderas i Sustainable Brand Index kom Saltå Kvarn på andra plats. De senaste fyra åren har företaget stadigt rankats bland topp tre totalt sett i Sverige, i konkurrens med många mycket stora och resursstarka företag.
Det här är ganska anmärkningsvärt och glädjande, särskilt med tanke på att Saltå Kvarn genom åren i stort sett inte alls satsat pengar på konventionella reklamkampanjer och liknande. Det verkar vara så att ett tålmodigt, ärligt och konsekvent hållbarhetsarbete uppfattas och uppskattas av konsumenterna.