Pisa-ansvarig efterfrågar en holistisk bild på skolan
I en intervju i Göteborgs-Posten med rubriken ”Empati och nyfikenhet lika viktigt som multiplikation”, kritiserar Andreas Schleicher, högste ansvarig för OECD:s Pisa-tester, Sveriges ensidiga skoldebatt. Andreas anser att många länder ligger långt före svenskarna när det gäller att hålla en nyanserad debatt kring både skolsystemet och PISA-testerna.
”Skolan måste handla mycket mer om värden som tolerans, empati, långsiktighet, ledarskap och nyfikenhet. Det viktigaste idag är att ge unga människor en kompass att navigera efter i en värld som blir alltmer osäker och svårtydbar.”
Han pratar om hur den svenska skolan måste bli bättre på att utveckla elevernas lust att lära, och pekar på de svenska flickorna som statistiskt sett har höga resultat inom naturvetenskap, men sedan inte vill jobba inom området. De har blivit duktiga på att prestera bra på proven, men man har som utbildningsinstans inte lyckats ”göra det åtråvärt för dem att se världen genom naturvetenskapliga glasögon.”
”En del har en väldigt ytlig syn på vad utbildning handlar om. De tycker att skolan handlar om att läsa, skriva och räkna, och i bästa fall om samarbete, kreativitet och entreprenörskap. Men du vet, terroristerna i Paris var utmärkta entreprenörer, fantastiska på att samarbeta och mycket kreativa. Frågan är hur vi använder våra kunskaper och förmågor – för att göra något gott för världen, eller för att förstöra den?”
Andreas efterfrågar en holistisk bild på skolan, som något som skapar sammanhang och ger mening.
”Vi måste släppa de ytliga idéerna om Pisa som en tävling att vinna och se utbildning som ett sätt att på djupet påverka både individer och samhällen. Vart vill vi, och varför?”